Unieke sensibiliserings- en crowdfundingsactie voor en door 10 G-projecten levert 42.851 euro aan fondsen op.  Het G-sportfonds van de provincie Antwerpen wil taboes doorbreken en personen met een handicap alle kansen geven om duurzaam te sporten en te bewegen. Om deze doelstellingen kracht bij te zetten, organiseerde het G-sportfonds van 6 tot 14 december een brede sensibiliserings- en crowdfundingscampagne ten voordele van 10 G-projecten: de eerst editie van de 'Week van de G-sportfan!'.

Twee doelen stonden centraal: 10.000 G-sportfans verzamelen én een brede crowdfunding op touw zetten. In totaal mocht het G-sportfonds tijdens de 'Week van de G-sportfan!' 9.717 G-sportfans verwelkomen en werd er 42.851 euro aan crowdfunding verzameld.

Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters legt uit waar het om gaat: "Tijdens de 'Week van de G-sportfan!' zette het G-sportfonds de spot op 10 G-projecten en verhalen van mensen met een handicap. Ze kregen de kans om G-sportfans én fondsen te werven voor hun specifiek project.

Met de ingezamelde gelden kunnen ze nu aangepaste sportmaterialen aanschaffen voor hun club en hun atleten. Immers, hoe meer G-sportfans een project wist te verzamelen, hoe groter hun aandeel in de fondsenwerving. Deze 10 projecten gingen de straat op, organiseerden tal van activiteiten en probeerden zo veel mogelijk mensen te overtuigen om G-sportfan te worden. Het resultaat na één enkele week actie voeren is zonder meer indrukwekkend te noemen!".

Nieuwe aangepaste sportmaterialen voor 10 G-projecten

In totaal telt het G-sportfonds na de 'Week van de G-sportfan!' meer dan 9.700 G-sportfans, net niet het vooropgestelde doel van 10.000 fans. Philippe Van der Hofstadt van Sailability, één van de 10 G-projecten, geloofde van begin af aan in het succes van de 'Week van de G-sportfan!': "Met Sailability willen we personen met een fysieke of mentale handicap laten zeilen op hun eigen ritme en op hun eigen manier.

Dankzij het G-sportfonds kregen we de kans om fondsen te verzamelen voor een nieuwe aangepaste Trimaran. Het was hard werken maar we wisten meer dan 1.000 mensen te overtuigen om G-sportfan te worden van ons project. Een fantastisch resultaat. In combinatie met de ingezamelde fondsen komt onze droom voor een nieuwe zeilboot een heel stuk dichterbij."

De 10 G-projecten en het G-sportfonds wisten door middel van allerlei acties zo'n 42.851 euro aan fondsen te verzamelen: via een sms-actie, (online) donaties, verkoop van drinkbussen en G-sportfansjaals en door de organisatie van een fundraisingdiner voor het bedrijfsleven. Met de opbrengst aan fondsen kunnen de projecten grotendeels hun sportmaterialen aanschaffen die ze op het oog hadden.
De 10 projecten die centraal stonden tijdens de 'Week van de G-sportfan!':

1. Showdown (Brecht)

2. Peter Genyn (Kalmthout)

3. Antwerp Wet Wheels (Antwerpen)

4. Ponyhoeve vzw (Turnhout)

5. Autiwerking De Kangoeroe (Meerhout)

6. Sailability Vlaanderen (Mol)

7. De Schakel vzw (Balen)

8. Boccia KVG (Meerhout)

9. Boogschuttersclub Nooit Volleerd (Laakdal)

10. Vzw Marjan (Duffel)

Samenwerking met topsportclubs lokt 1.000 G-sporters naar stadia

Tijdens de 'Week van de G-sportfan!' ging het G-sportfonds ook een samenwerking aan met 8 topsportclubs uit de provincie Antwerpen: de voetbalclubs KFCO Beerschot Wilrijk, Royal Antwerp FC, KVC Westerlo, K. Lierse SK en KV Mechelen, basketbalclub Port of Antwerp Giants, Topvolley Callant Antwerpen en de AVEVE-Zilvermeercross in Mol.

Tijdens de 'Week van de G-sportfan' speelden deze clubs een thuiswedstrijd in het teken van G-sport en mochten meer dan 1.000 G-sporters de wedstrijden gratis bijwonen. Tijdens de AVEVE-Zilvermeercross kregen G-sporters op het parcours van de elite zelfs een eigen wedstrijd.

Ook bedrijfsleven steunt G-sport
Tijdens de 'Week van de G-sportfan!' organiseerde het G-sportfonds op vrijdag 12 december een fundraisingdiner in samenwerking met tweesterrenchef Viki Geunes van restaurant 't Zilte. In Theater Elckerlyc tekenden 200 bedrijfsleiders present voor een culinaire avond volledig in het teken van G-sport.

In de Cardoen-vestiging aan de Boomsesteenweg in Wilrijk vond op zaterdag 6 december dan weer een unieke G-pop-up plaats. Iedereen kon aan de hand van een wedstrijdje G-badminton ervaren hoe het is om te sporten met een handicap.

Het G-sportfonds van de provincie Antwerpen kan rekenen op de steun van bedrijven die sociaalmaatschappelijk ondernemen hoog in het vaandel dragen. Pidpa, IOK en IOK Afvalbeheer, BASF, Soudal, Sportoase, Total, Cardoen, IDEWE, Antwerp World Diamond Centre en Ravago Logistics behoren tot deze sportieve en geëngageerde partners.